Plakaty zewnętrzne – jak to wygląda?

Plakaty są jedną z bardziej popularnych form reklamy wizualnej. Mogą one pełnić rolę informacyjną, a także reklamową. Plakat informuje nas między innymi o promocjach, wydarzeniach czy produktach. Dzięki niemu obraz trafia do nas szybciej, a także na dłużej zostaje w naszej pamięci.

Ciekawostką jest, że pierwszy plakat zewnętrzny, mający wymiary powyżej 50 stóp kwadratowych, powstał w 1835 roku w Nowym Jorku, w pracowni Jareda Bella. Zwyczajnie drukowano tam plakaty na potrzeby cyrku.

Plakat zewnętrzny to nośnik reklamy zewnętrznej. Celem jej jest dotarcie do konsumenta, który przebywa poza miejscem swojego zamieszkania. Popularne formaty plakatów zewnętrznych są billboardy, które są wielkoformatowymi plakatami umieszczanymi zwykle przy drogach lub ulicach poza obszarami zabudowanymi. Często spotykanymi plakatami zewnętrznymi są także panele reklamowe, które zawieszane są za szybami wiat przystankowych. Plakaty zewnętrzne wyeksponowane są zazwyczaj także na różnego rodzaju konstrukcjach nośnych posiadających odpowiednio dużą wielkość.

Plakaty zewnętrzne drukowane są na wysokiej jakości papieru billboardowego, który znakomicie sprawdza się podczas zmiennych warunków pogodowych. Papier ten jest wodoodporny, posiada także warstwę izolującą od podłoża, która zapobiega między innymi przebijaniu się wcześniej naklejonych reklam.

Plakat zwykle oparty jest na krzykliwej kolorystyce, która ma go wyróżnić z otaczającego tła. Plakaty z reguły zadrukowane są treścią graficzną, która zapełnia cały format docelowy swojej powierzchni. Treści i hasła znajdujące się na plakacie mają za zadanie przekazać najważniejsze informacje, w jak najkrótszym czasie. Plakaty zaczynają się od formatu A2. W skrócie, plakaty są dużymi produktami poligraficznymi o zminimalizowanym tekście do najważniejszych haseł przewodnich – są nastawione na szybki i skondensowany przekaz do odbiorcy.

Wielkoformatowe plakaty zewnętrzne powinny być drukowane w wersji wodoodpornej i na materiałach zwiększających ich długość ekspozycji.