O czym należy pamiętać przygotowując plik do druku?

Zanim zlecimy druk materiałów promocyjnych warto wcześniej sprawdzić jak będzie wyglądał efekt końcowy. W przypadku dużych nakładów jest to działanie, którego nie możemy pominąć. Do oceny ostatecznego wyglądu naszego projektu służy, tzw. proof cyfrowy.

Czym jest proof cyfrowy

Proof cyfrowy to nic innego jak próba koloru. Proof cyfrowy daje nam pewność, że wszystko jest tak jak zaplanowaliśmy, a efekt końcowy w pełni nas zadowoli. Wadą próby koloru jest jej cena. Niestety musimy liczyć się ze sporą kwotą. Jednak niezmiennie warto wykonać proof cyfrowy. Jeżeli planujemy druk naszego projektu w dużym nakładzie straty finansowe w przypadku błędu mogą być ogromne.

Kto może wykonać proof cyfrowy

Cały proces jest dość skomplikowany i zdecydowanie warto zlecić jego realizację profesjonalistom, którzy mają doświadczenie w tego typu testach. Dodatkowo do wykonania próby koloru potrzebny jest specjalistyczny sprzęt. W żadnym wypadku nie możemy wykonać tych działań na zwykłej, domowej drukarce.

Aby wykonać proof cyfrowy potrzebny jest odpowiedni papier, który powinien:

  •         Dobrze reagować z określoną grupą atramentów
  •         Posiadać ściśle określony odcień bieli
  •         Posiadać wysoką stabilność kolorystyczną
  •         W większości wykorzystywany jest papier półmatowy

Pomiar kontrolny

Aby można było ocenić kolory pod pracą dodatkowo drukuje się specjalny pasek kontrolny zawierający kratkę pewnych konkretnych kolorów, które następnie zostaną zmierzone spektrofotometrem. Pokaże to na ile został odwzorowany kolor z projektu na wydruku.

Wiele osób zastanawia się czy warto zainwestować środki w wykonanie próby kolorów. Zdecydowanie tak. Od odwzorowania kolorów zależy efekt końcowy całego projektu, to jak będą prezentowały się grafiki oraz zdjęcia, jak będą współgrały ze sobą treści. Przy małym nakładzie materiałów podejmowane ryzyko może być zrozumiane, ale w przypadku dużych nakładów nie możemy pozwolić sobie na nie sprawdzenie tego jak będą w rzeczywistości wyglądały nasze materiały. Tym bardziej, że mają one zachęcić klienta to podjęcia współpracy z nasza firmą.